25 December 2010

WANITA vs CINTA


 

Cinta ini wujud dalam hati setiap manusia. U know what mean by love??? Ade org ckp, cinta ni menyusahkan, cinta ini membuat kite xbebas dalam melakukan something, cinta terbatas la.. n mcm2la..2 yg u all dengar la..persepsi buruk2 tentang cinta ni kadang perlu ditepis dalam idop.. tp kdg xboley terlalu positif plak.. kan jd lak bnd2 len kn?? Itu org ckp la.. for me, love is not only specific to people only, love also for our God ALLAH SWT, Rasulullah SAW, love to environment, animal n so on.. is that right??

Cinta ..

Cinta 2 sgt penting dalam kehidupan kita.. Ini kerana, cinta itu membuat kn kita sabar dalam hala liku hidop di dunia fana ini.. dengan cinta yg ada pada diri kita menjurus kita dalam melakukan sesuatu dengan ikhlas.. bagus kn??? Untung kita sebab mempunyai rasa tu.. I mean i… kita bagi contohla senang skit, nak pemudahkn cerita. Contohnyer, bila kita nk kan sesuatu, lebih senang nak cerita, kita nak seorang pempuan 2, sanggup kita buat ape sahaja as long as boley dapat kn hati sorang pempuan 2.. another solution is, lau kita nk Berjaya, xmustahil kita xdpt lau kita da berusaha, tapi.. jangan mudah berputus asa dalam melakukannya..biase la, dalam mengapai bintang sekalipon, mestila ada banyak cabaran yg harus kita tempuh.. kn?? Pengorbanan juga memainkan peranan yg penting dalam kehidupan ni..kdg2 kita perlu banyak berkorban untuk melakukan sesuatu..pernah dengar x??cinta itu satu pengorbanan, xsemestinye kalau cinta kita harus memilikinya,kadang2 pengorabanan 2 membuat kita lebih matang dalam membuat keputusan.

Kita harus percaya yg cinta pada ALLAH SWT yg akan kekal selamanya.. u know y?? sbb lau kita mencintaiNYA, pasti kita mendapat ganjaran yg baik diAkhirat kelak. Kerana cinta kita bahagia.. pernah dengarkn?? 2 la kata2 yg sllu kita dengar dari org2 yg dilamun cinta manusia.. tp ingt… cinta manusia ni xkemana.. bercinta bertahun2 pon, kdg2 bertunang ngn org lain, kawin ngn org lain.. xde niat nk kene kn sesiapapon, ade je org yg bercinta lama2 n kawin, bahagia je.. Jodoh pertemuan ditangan Tuhan. Banyak2 kan berdoa,mesti kita akan jumpa Cinta sebanar kita. Ia da ditentukan oleh NYA.

"Wahai wanita solehah, jangan risau akn jodohmu keranamuslimin yang bijaksana xakan tepaut pada wanita hanya kerana kecantikan,lirikan senyuman, pada bicara manja dan menggoda atau pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Telah tercatat tercatat seungkap nama lelaki di Luh Mahfuz untukmu. Cume peribadinya di tentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadi mu. Jika kau tetap di atas landasan yang diredaiNya, inasyaAllah, si dia turut di jalan yang sama."

Kawan2, saya hanya manusia biasa jugak, lom kawin lagi, tp pengalaman hidop, pengalaman kawan2 mengajar erti cinta yg sebenar.. Cinta padaNya lebih memberi ketenangan dalam hidop kita.. kerana cintaNYA membuatkan kita dapat merasakan sesuatu yg ganjil hadir dalam hidop kita. Janganla kita hanya mencintaiNya pabila kita ad masalah saje. Ini bukan cerita sahaja, tp smua tau kan?? Dalam movie, film, sllu menunjukkan cerita2 sedemikian.bila ada masalah smua baru nk tunduk padaNYA. Tapi Alhamdulillah, mereka da dapt hidayah 2.. bhagianya rasa bila kita mendapat hidayah yang xputus2.. sbb.. bila kita ada masalah sekalipon, dipermudahkan kita dalam menyelesaikannya.

Pedoman untuk kita smua, lau bercinta ngan manusia ingtkan diri, jangan terlampau seronok ngn cinta nafsu.. bezakan antara CINTA dan nafsu semata-mata, sbb kerana nafsu kita membuat kn ,kita terjerumus dalam lembah hina. Sekarang kita lihat, banyak sangat kes2 buangan anak kerana anak dilahirkan tanpa seorang ayah. Kita juga ada dengar berita tentang bunuh diri kerana cinta xberbalas.ape smua ni.??? Patutkah ia blaku?? Ingatla wahai wanita, berhati2 lau bercinta dengan manusia kaum ADAM ini, xsmua yg ingin mengambil kesempatan atas diri kita kaum HAWA yang lemah ini.. kita sendiri tau,Hawa tercipta dari tulang rusuk Adam, dia yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga kita sebagai kaum hawa,dan bukan untuk tujuan sebaliknya.

" Jangan engkau bersahabat di jalan Allah kecuali dengan keharmonian. Janganla bershabat dengan makhluk, kecuali nesihat menasihati. Janganla berhubung dengan hawa nafsu kecuali dengan pertentangan dan jangan berhubung dengan syaitan kecuali dengan permusuhan. (Dzunnun al- Misri)

CINTAILAH pada YANG MAHA MENCINTAI..

Assalamualaikum..

0 Komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright by UBGcreativeart